De maagd zal zwanger worden en een zoon baren ... Immanuel: God met ons

De engel in Matheus 1,23 en Jesaja 7,14b

Lebuinuspelgrims in het Heilig Land in 2016

Van 28 oktober t/m 6 november gingen medeparochianen op inspiratiereis naar Israël.

'Nergens ter wereld is de Bijbelse sfeer zo tastbaar aanwezig en leven verschillende geloofsgemeenschappen zo dicht bij elkaar en kunnen de vele verhalen over Jezus opnieuw tot leven komen'. (uit brochure VNB)

De voetstappen en belevenissen van de pelgrims konden we volgen via de fotoreportages en verslagen die ons dagelijks toegezonden werden.
Sneller dan de wind!!
Laat u ook inspireren en geniet van alle foto's en reisverslagen. (ook in pdf-versie)

Reisverslag 28, 29, 30 oktober
door Herman en Gerda Nijboer

Vrijdag 28 oktober 2016
Uitgezwaaid door Henk Smits van VNB vertrokken we, bijna een uur later dan gepland, met El Al van Schiphol naar Ben Gurion Tel Aviv. Na de gebruikelijke en tijdrovende beslommeringen op de luchthaven, sloeg de warmte ( 28 graden) ons tegemoet. We werden hartelijk begroet door onze, naar later zou blijken altijd vrolijke en humoristische, maar ook zeer informatieve gids Ehab, een Arabische, christelijke Israëliër. Deze omschrijving geeft al meteen aan in wat voor gecompliceerd land we waren aangekomen. Het was inmiddels bijna donker geworden. Tijdens de busreis kregen we dus weinig meer mee van de schoonheid van het land. Omdat de Sabbath al was begonnen kon de bus goed opschieten op de snelweg naar Tiberias. Om 21 uur genoten We in het Golan hotel samen van een uitgebreid, heerlijk diner, waarbij de bediening bestond uit uitsluitend niet- Joden. Tiberias is voor 98% Joods.

Zaterdag 29 oktober
Om 7 uur werden we centraal gewekt. Zowel door de vermoeienissen van de reis, als door de stilte en de rust van de Sabbath , hadden de meesten een prima nacht gehad. Om 8.30 uur vertrokken we voor ons bezoek aan Nazareth. Op de heenweg maakten we een tussenstop in Kanaa, de stad waar Jezus zijn eerste wondertekenen verrichtte. Hier en in Nazareth bestaat de bevolking thans voor meer dan 80 % uit Arabieren. Van de Sabbathrust was dan ook weinig meer te merken. In Nazareth brachten we allereerst een bezoek aan de basiliek die staat op de plek, waar de engel de blijde boodschap aan Maria bracht. Het bijbehorende bijbelgedeelte werd ter plaatse voorgelezen. Ook de kleinere en eenvoudiger Jozefkerk werd bezocht. Door de drukke, smalle straatjes waar je je in Tunesië of Marokko waande, liepen we naar de Bron van Maria.
Na een heerlijke, uitgebreide lunch in de stad, bracht de bus ons halverwege de berg Tabor. Met kleine taxibusje werden we via een smalle, zeer kronkelige bergweg , naar de top van de steile berg gebracht. We voelden diep respect voor Jezus en de drie leerlingen, die diezelfde route destijds te voet moesten volbrengen. De afbeelding van Jezus in stralend witte gewaden met Mozes en Elia aan zijn zijde werd uitvoerig gefotografeerd. We luisterden aandachtig naar de beschrijving van deze bijzondere gebeurtenis daar op die berg. Het was stil in de bus , toen we terugkeerden naar Tiberias. We konden een klein beetje ervaren hoe Petrus, Johannes en Jacobus zich gevoeld moeten hebben tijdens hun afdaling.

Zondag 30 oktober
Aan het begin van deze veelbelovende dag, zongen we als hele groep, Marc toe op zijn verjaardag. Op het programma stond vandaag als eerste een bezoek aan de berg van de Zaligsprekingen. Na bezichtiging van de kerk met de 8 Zaligheden in de koepel uitgebeeld, kwamen we op een prachtige plek waar wij omringd door bloemen en gezang van vogels Eucharistie mochten vieren. We zullen ons in de toekomst bij het horen van dit Evangelie een goed beeld kunnen vormen van de omgeving waarin Jezus de Bergrede uitsprak. Onder de koffie kwam de chauffeur met een heerlijke taart voor de jarige , die hij met ons allen mocht delen. Daarna een wandeling bergafwaarts, naar de plek waar de bus klaarstond om ons naar Kafarnaum te brengen. Onderweg in de bus, vertelde onze gids Ehab over de tijd die Jezus in Kafarnaum verbleef bij de schoonmoeder van Petrus. Hij trok daarbij een parallel met zijn eigen Nederlandse schoonmoeder over wie hij zich in quasi lovende bewoordingen uitliet. Van dit huis zijn de contouren nog duidelijk te herkennen binnen de kerk die op deze plaats is gebouwd. De fundamenten van Kafarnaum zijn dankzij de Franciscanen bewaard gebleven, zodat wij in onze tijd deze stad uit het leven van Jezus kunnen bezichtigen.

Tijdens de lunch in de kibboets kregen we de gelegenheid om de Petrusvis te eten. Iedereen maakte daarvan gebruik. Toen volgde een boottocht op het meer van Galilea. Hoewel de golven regelmatig opspatten over ons in de boot, zagen wij geen reden om " Jezus te wekken". Zoals de apostelen tijdens de storm op het meer. Tabgha , waar de wonderbare broodvermenigvuldiging had plaatsgevonden, werd door ons als laatste bezocht. In dit klooster van de Benedictijnen, was vorig jaar brand gesticht door Orthodoxe , Joodse, kolonisten. Gelukkig was de kerk, Mensa Christi, behouden gebleven. Helaas gold dit niet voor de omvangrijke bibliotheek. Hier gaf Jezus aan Petrus als eerste de opdracht om Zijn werk voort te zetten. Een waardige afsluiting van de dag.

Reisverslag 31 oktober
door Lidy Haverkamp en Mariet Reimink

Vanmorgen vroeg na onze laatste nacht in Tiberias en opnieuw een heerlijk ontbijt, vertrokken we naar Beth Shean. Het was een prachtige tocht via het Jordaandal waarbij wij afscheid namen van het meer van Galilea. Aankomend in Beth Shean was de temperatuur al aardig opgelopen. We hebben hier genoten van 5000 jaar oude opgravingen behorend tot de imposantste van Israël. Dat ze ook in die periode al zulke uitgebreide badhuizen hadden, en we zelfs de " walletjes" van die tijd konden bezichtigen was geweldig. Maar Mariet en Gerda gingen pas echt los in het Amphi theater met nog steeds een prachtige akoestiek. Opnieuw samen op weg, nu naar de rivier de Jordaan, de doopplaats van Jezus. Waar we uiteraard naar het verhaal luisterden van Jezus zijn doop, en van pastoor van Limbeek de zegen kregen en onze doopbelofte vernieuwden. Voor ons allen een indrukwekkend moment. Weer verder langs de grens van Jordanie op weg naar Jericho, met een stop bij de vijgenboom van Zacheus.

Na een heerlijke lunch in Jericho en de kans om souvenirs te kopen ging de reis verder de woestijn in. Helaas was het St. George klooster gesloten maar de wandelroute op weg naar boven maakte ons even tot ware bedevaarders. Ook de prachtige omgeving maakte dit moment tot een prachtige ervaring, te voet of per ezel. Onze laatste etappe van deze dag was naar Bethlehem, waar we de nacht zullen doorbrengen op 100 meter afstand van de geboorteplek van Jezus.

Fotoreportage 29+30+31 oktober

Alle fotoreportages zijn van medepelgrim Jan Arink (via whatsapp ontvangen)

Reisverslag 31 oktober - 1 november
door Truus Albers en Dini Aalpol

Maandag 31 oktober
's Avonds bij de maaltijd in het pelgrimshotel van de Franciscanen blijkt, uit de foto's aan de muur, dat meerdere pausen ons zijn voorgegaan. In de avond maken we een wandeling door het oude hart van de Arabische stad Bethlehem, het contrast met het Joodse Tiberias is groot.

Dinsdag 1 november

Na vroeg gewekt te zijn door de gebedsoproepen uit de moskee en een goed ontbijt, gaan we gelijk naar de Geboortekerk en de Catharinakerk, vanwaar jaarlijks de kerstviering wordt uitgezonden op tv. In de kerk, die in de steigers staat, komen we door een smalle toegang bij de plek waar Jezus is geboren.
We zingen samen "Nu zijt wellekome".
Bijzonder om zo deze dag, die staat in het teken van de geboorte van Jezus, te beginnen.

Op weg naar de herdersvelden, brengen we een bezoek aan de scheidingsmuur tussen Israël en de Palestijnse gebieden. De verhalen van de gids, de teksten op de muur en het verhaal van de eigenaresse van de souvenirwinkel, die letterlijk is omsingeld door de muur van 10 meter hoog, maken een diepe indruk op ons.
In de eucharistieviering die hierop volgt krijgen de woorden "Heer ontferm U" een diepere lading. Het heilige land is een verscheurd land. De lucht betrekt ook letterlijk op de terugweg naar het hotel. Na de lunch gaan we gewapend met paraplu's naar het centrum voor een kop koffie en voor de gids een waterpijp. We doen nog een paar inkopen in een christelijke coöperatieve souvenirwinkel. De opbrengst komt ten goede aan de ruim dertig gezinnen die de handgemaakte producten vervaardigen en gezamenlijk verkopen. Ten slotte rijden we bij schemer de stad Jeruzalem binnen.

Reisverslag 2 november
door em.pr. Henk Limbeek en Cees Paauw

Woensdag 2 november
Na een stevig ontbijt vertrokken we naar de Olijfberg waar we allereerst de Hemelvaartskerk bezochten en waar de voetafdruk van Jezus zou zijn achtergebleven. In de Onze Vaderkerk is het onze Vader afgebeeld in 184 talen. Wij zongen daar gezamenlijk het Pater Noster. Een indrukwekkend moment. Vervolgens kwamen we op de plaats waar Jezus weende over Jerusalem.

Verder wandelend kwamen we bij de hof van olijven. Toevallig werden er vandaag de olijven geoogst. De daar gelegen kerk van de doodsstrijd van Jezus is met internationale steun o.m. van Nederland gebouwd. Bij de koffiestop ontdekten wij nog weer eens hoe allround onze reisleider is. Hij trad op als granaatappelpersser en als ober. Super!

Bij het graf van Maria hielden wij onder leiding van diaken Marc, onze reisleider, een mooie herdenking b.g.v. Allerzielen, waarbij wij onze dierbaren herdachten en tot slot het In Paradisum zongen. Opnieuw een bijzonder moment.
Na al deze indrukken waren we toe aan de lunch, die wij in ons hotel gebruikten. Tussendoor moesten diverse bedevaartgangers hun portemonnee opnieuw vullen met shekels.

Ook 's middags wachtte ons weer een uitgebreid programma met een bezoek aan de Sionsberg , de oorsprong van de stad Jerusalem. We wierpen een blik op de 150.000 Joodse graven. Zij wachten daar de komst van de Messias af. Wij daalden af in het huis van Kaifas waar Jezus gevangen gehouden werd en waar Petrus de Heer drie maal verloochende. Een bijzondere belevenis was het bezoek aan het graf van koning David. Daar reciteerden joden, jong en oud de Thora. Een enorm spektakel!
Boven het graf van de koning ligt de zaal van het Laatste Avondmaal ( een oude moskee). Met ondersteuning van de Duitse keizer is een grote kerk gebouwd op de plaats waar Maria is ontslapen. Wij zongen rond haar beeltenis het Salve Regina. Daarmee besloten wij ons bezoek aan de Sionsberg. Met een wandeling door de oude stad , waar we kennismaakten met een echt Oosterse bazaar kwamen we terug bij het hotel en kwam er een eind aan een prachtige en zeer enerverende bedevaartsdag.

Fotoreportage 1+ 2 november

Reisverslag 3 november
door Ben Besseling en Hans Brandwagt

Donderdag 3 november
Met een gebed voor vrede vertrokken we naar de heiligdommen t.w. Tempelplein met de Rotskoepel en de Al Aqsa moskee, Klaagmuur en de Heilig Grafkerk. De Rotskoepel en Al Aqsa moskee waren niet van binnen te bezichtigen. De Rotskoepel bevat de rots waar Abraham zijn zoon Isaac wilde offeren.

Vandaar liepen we door smalle straatjes naar de Klaagmuur. Bedekt met een keppeltje of hoofddoek gingen we naar de muur, de mannen links en de vrouwen rechts. Er werd wel door de vrouwen over de schutting naar de mannen gekeken.
Langs de grote Synagoge wandelden we naar de Armeense wijk en bezochten een Armeense kerk. Door diverse smalle winkelstraatjes kwamen we bij de Heilig Grafkerk, die we hebben bezocht. Zaterdag komen we hier terug.

Na de lunch vertrokken we naar het Holocaust museum Yad Vashem. Met heel veel documentatiemateriaal zoals films, foto's, tekeningen en andere voorwerpen toonde men ons de chronologische volgorde vanaf de pesterijen tot fabrieksmatig vernietigen van vele joodse medemensen. Het geheel was zeer aangrijpend.

Op de terugweg naar het hotel nog een fotostop voor de Knesset en de grote bronzen Menorah.
Hiermee was onze 7e dag alweer ten einde.

Reisverslag 4 november
door Willy en Agnes Kemper

Vrijdag 4 november
Na een goede nachtrust om 9 uur vanuit het hotel met de bus door de woestijn naar Qumran. Qumran Nationaal park is benoemd als de plaats waar de Dode zee rollen in 1947 werden gevonden door een herdersjongen in aardewerken kruiken. Onderweg stopten we even om foto's te maken van de woestijn en ieder die wou kon een ritje maken op de kameel. Ook onze oudste deelneemster en haar zus namen plaats op de kameel.
Hier komt denken wij de uitdrukking vandaan " hoe ouder, hoe gekker". (op de foto Gerard Nijboer)

We hebben heel veel gelachen. Ook was er weer tijd voor koffie en daarna eerst een filmpje en het museum door. En een rondgang lang de resten van een Joods klooster. Daarna hebben we genoten van de lunch, om vervolgens te vertrekken en een bezoek te brengen aan Herodion. Na veel trappen te hebben gelopen kwamen we boven op de berg, waar men nog bezig was met de ontgraving van het paleis van Herodus. De contouren waren al duidelijk zichtbaar en je had er een fantastisch uitzicht over de omgeving. Het is moeilijk voor te stellen hoe de omgeving er in die periode uit zag. Nu zie je heel veel bebouwing, toen waarschijnlijk niet. Ook zijn we wezen kijken bij de graf tombe van Herodus die in de berg lag achter het paleis.

Vervolgens in de bus op weg naar de Dode zee.
Die inmiddels 429 meter onder zeeniveau ligt en elk jaar een meter zakt, door te weinig water toevoer en industrieel gebruik en verdamping. De Dode zee dankt zijn naam aan het zoutgehalte van 33% . Ook omdat dit de laatste plaats is waar de Jordaan, meer van Galilea en de bronnen eindigen. Even lekker drijven en modderen.

Na een uur weer snel terug met de bus naar Jeruzalem om de opening van de Sabbat bij de Westelijke (klaag) muur mee te maken. Het was feest daar met gezang, dans en gebed.

Onderweg hebben we afscheid genomen van onze voortreffelijke buschauffeur, die ons alle dagen op tijd heeft gebracht waar we moesten zijn. Dit alles zonder schade, dit is bijna niet te begrijpen. "Bedankt".

Van nu af gaan we te voet verder. Een zeer geslaagde dag ligt achter ons.

Fotoreportage 3 + 4 november

Reisverslag 5 november
door Jan Arink en Johan Haverkamp

Zaterdag 5 november
Onze dag begon vroeg, 6.30 uur opstaan. Nadat wij gegeten hadden in ons hotel liepen wij via de poort van Herodes door de Islamitische wijk, waar 30 duizend islamieten wonen, naar de eerste statie van de Kruisweg, of de Via Dolorosa. Deze start bij het Romeinse fort Antonia en loopt door de Islamitische wijk en de Christelijke wijk tot bij het graf van Christus in de Heilige Grafkerk. Om op deze plek de Kruisweg te lopen is 'n bijzondere beleving die veel indruk maakte op onze groep.

Na de kruisweg gelopen te hebben, konden wij, na een uur in de rij te hebben gestaan, het graf van Jezus bezoeken. Ook dit heeft een ieder als heel bijzonder ervaren. Na een kop koffie gedronken te hebben zijn we naar het klooster Ecce Homo gelopen. Onder dit klooster zijn archeologische vondsten uit de Romeinse tijd bewaard. Op deze plek is Jezus Christus door Pontius Pilatus veroordeeld.

Toen wij nog maar net waren begonnen kreeg onze reisleider Aehab Mozalbat het verzoek om onze groep te verlaten omdat de volgende groep op het vliegveld al weer voor hem klaar stond, dus dat werd een snel afscheid. Jammer want we hadden een goede band met elkaar. Vanaf dat moment moest Marc, onze hotelleider, het alleen doen, maar ook dat ging voortreffelijk.

Na de lunch hadden wij een vrije middag om nog wat te winkelen. Aan het eind van de middag hadden wij nog een viering in de H. Sacramentskapel van de H.Grafkerk. Deze viering op die bijzondere plaats werd voorgegaan door pastoor Limbeek en diaken Marc Brinkhuis.

Deze laatste avond hebben wij nog gezellig bij elkaar gezeten om onze bedevaartreis naar Israël te evalueren.

De laatste dag zondag 6 november
via whatsapp van Jan Arink

Hoi Mieke, hierbij de laatste foto's vanuit Jeruzalem.
Wij waren bij de Anna-kerk met een gezamenlijke viering. Daar zijn we in de Krypte geweest bij de geboorteplaats van Maria met haar vader Joachim.

Daarna hebben we buiten de bronnen en baden en contouren van een kerk van vroeger gezien. Vervolgens dronken we koffie in een Oostenrijkse Hospice. Hier hadden we op het dak een mooi uitzicht over Jeruzalem.

Laat in de avond landden onze pelgrims veilig en wel op vliegveld Schiphol.