De maagd zal zwanger worden en een zoon baren ... Immanuel: God met ons

De engel in Matheus 1,23 en Jesaja 7,14b

Polen maakt indruk op pelgrims

Verslag van de bedevaart

Vrijdag 18 september 2015

Vandaag was het eindelijk zo ver, onze bedevaart naar Polen begon. Vroeg uit de veren. Allemaal goed gemutst en bijna uitgeslapen stapten we in de bus op weg naar Schiphol. Pastoor Skiba ging ons voor in gebed. We hebben om zegen gebeden voor een voorspoedige reis en mooie dagen. De vliegreis verliep uitstekend. Onze chauffeur stond al op het vliegveld in Warschau op ons te wachten en bracht ons naar het hotel. Even inchecken en een snelle lunch want onze gids, Kasia, was al gearriveerd. Ze nam ons mee voor een stadswandeling naar de oude stad. Prachtig weer, aan alle kanten goed! We hebben onze ogen uitgekeken en Kasia, een Poolse die uitstekend Nederlands sprak, vertelde boeiend over de prachtige gebouwen en kerken. Een verdiend kopje koffie op het terras met gezellige gesprekken volgde. Met de tram en de metro terug naar het hotel, waar we  aanschoven voor het diner. Een prachtige dag, een heel mooi begin van onze bedevaart.

Zaterdag 19 september 2015
We begonnen met een eucharistieviering in de crypte van de kerk in het centrum van Warschau. Aangekomen bij de kerk stond het Poolse leger opgesteld in een indrukwekkende rij. Zij zouden eucharistie vieren in de grote kerk, boven de crypte. Na een prachtige eucharistieviering in de besloten sfeer van de crypte hadden we allemaal zin in een kopje koffie. We dachten een leuk koffietentje te hebben gevonden, dat was ook zo, ware het niet dat ze daar maar 20 kopjes hadden. Dus, geduld was een schone zaak, koffie voor groep 1, kopjes afwassen en daarna was groep 2 aan de beurt. Dat had natuurlijk ook wel weer wat, de koffie werd extra lekker! Na de koffie met de tram naar de oude binnenstad. Mooie rondwandeling gemaakt. Na de wandeling stond de bus op ons te wachten voor een lange maar gezellige reis richting Krakau. ' s Avonds na een heerlijk diner, koffie en een glaasje moe maar voldaan naar bed.

Zondag 20 september 2015

Vandaag vroeg uit de veren, op tijd vertrekken naar Wadowice, de geboorteplaats van paus Johannes Paulus. In Wadowice hebben we het museum bezocht waar het leven maar ook de goede werken van paus Johannes Paulus prachtig en op indrukwekkende wijze in beeld worden gebracht. Hoe geliefd hij was, over de gehele wereld, maar vooral in Polen werd hier duidelijk merkbaar. Vol trots maar vooral ook liefdevol werd over hem verteld door de gids die de rondleiding verzorgde. Na de rondleiding natuurlijk weer tijd voor een kopje koffie, we blijven Nederlanders, met als specialiteit erbij een soort tompouce die paus Johannes Paulus vaak bij zijn kopje koffie nam als hij op bezoek was in Polen. Daarna gingen we op weg naar de zoutmijnen van Wieliczka. Onderweg aangelegd bij een restaurant waar we op aanraden van onze buschauffeur en pastoor Skiba een speciale kop soep hebben gegeten, Zurek genaamd. Dit viel bij iedereen bijzonder in de smaak. En dan de zoutmijnen: het is niet te beschrijven, je moet het zelf zien! Prachtige ondergrondse kunstwerken, allemaal van zout gemaakt. Tot slot een eucharistieviering in de St. John’s kapel. Hoe bijzonder, een viering 300 meter ondergronds! Terug naar het hotel, lekker eten en naar de beroemde grote markt voor een gezellige afsluiting van de dag. Op tijd naar bed.....................de intentie was er.

Maandag 21 september 2015
Deze ochtend stond er een stadswandeling door Krakau op het programma. Onze gids Gosia nam ons mee naar de joodse wijk. We kozen ervoor om per tram te reizen anders waren we teveel tijd kwijt alleen met het lopen. We moesten ons met 40 personen in een enigszins volle tram proppen, dat kostte wat improvisatievermogen, we zaten als haringen in een tonnetje. Allemaal gelukkig bij de goede halte uitgestapt. Gosia heeft ons in een paar uren zoveel verteld over haar stad, dat het onmogelijk was alles in ons op te nemen. Wat een stad, wat een cultuur en ook zeker: wat een geschiedenis. Wat een geluk dat we ook pastoor Skiba bij ons hebben! In de eerste plaats natuurlijk voor de mooie en persoonlijke eucharistievieringen waarin hij voorgaat, maar het is ook erg fijn dat hij Pools spreekt, daar hebben we de hele week al zoveel profijt van gehad! De middag geëindigd met een eucharistieviering in een zijkapel van de Mariakerk. We pasten er met onze groep net in, wat voor een warme en intieme sfeer zorgde. De eucharistieviering hebben we afgesloten met het zingen van het lied van de Zwarte Madonna: tweestemmig en het klonk prachtig! Na wederom een heerlijk diner vanavond allemaal op tijd naar bed, koffer inpakken, wekker op 06.00 uur, morgen gaan we vertrekken naar Zebrzydowska.

Dinsdag 22 september 2015
Vanochtend was het voor iedereen vroeg op, want we vertrokken om 8.00 uur naar Kalawaria Zebrzydowska. Ook alle koffers moesten mee, omdat onze volgende overnachting in Częstochowa is. We kregen een compliment, omdat iedereen op tijd bij de bus was en we zelfs voor achten al konden vertrekken. Er volgde een prachtige dag met veel zon. Toen we aankwamen bij het klooster, kregen we een rondleiding van broeder Albert. Aansluitend hadden we een eucharistieviering in een kapel op het heiligdom. Jammer dat het programma zo strak gepland was, want iedereen wilde nog wel graag meer van de zon, de rust en de ruimte genieten. De lunch stond alweer klaar en met een gevulde buik vervolgden we onze busreis. In  Auschwitz aangekomen kregen we een rondleiding van een Nederlandstalige gids. Velen van onze groep hadden al het nodige gelezen en gehoord over Auschwitz en Birkenau. Toen we dit vanmiddag allemaal met eigen ogen zagen, werden we er stil van. Een hele indrukwekkende en bijzondere middag was het, met vermoeide benen. Daarna gingen we op doorreis naar ons hotel in Częstochowa. We hebben al een blik kunnen werpen op de kloosterkerk van de Zwarte Madonna.

23 en 24 september 2015

Woensdagochtend zijn we weer vroeg opgestaan om te vertrekken naar de basiliek van de Zwarte Madonna voor de eucharistieviering. Natuurlijk zongen we daar met z'n allen het lied van de Zwarte Madonna. Aansluitend kregen we een rondleiding van zuster Agnes over het heiligdom. We keken in het museum en de schatkamer. Ook keken we in de ridderzaal waar een tentoonstelling was over paus Johannes Paulus II. Verder werden we rondgeleid in de kerken en kapellen en kregen we uitleg bij de iconen van de Zwarte Madonna. Daarna was het tijd voor koffie en kregen we de gehele middag de tijd voor onszelf om Częstochowa te verkennen en souvenirs te kopen. Om 17.00 uur moesten we ons weer verzamelen om de kruisweg te lopen. We kozen voor de mooie kruisweg in het groen. Velen hebben meegebeden met de staties. Daarna terug naar ons hotel voor het diner. 's Avonds nodigde pastoor Skiba ons uit om mee te gaan naar het heiligdom, om de versluiering van de Madonna mee te maken (op z'n Sallands gezegd: Bie Madonna gingn de loek’n dichte!). Dit was een hele bijzondere beleving. Daarna gezamenlijk in het hotel gezeten waar de pastoor alle devotionalia heeft gezegend. Als laatste avond samen nog gezellig geborreld met z'n allen.

Donderdagochtend hebben een paar pelgrims om 6.00 uur ook de ontsluiering van de Zwarte Madonna meegemaakt. Als afsluiting hebben we een viering gehad in de kapel van de wonderbare afbeelding van Maria. Daarna zijn we aan onze terugreis begonnen. We kunnen met z'n allen terugzien op een schitterende reis!

Op bedevaart naar Polen

Met pastoor Skiba naar Polen

Van 18-24 september 2015 organiseert  de werkgroep pelgrimeren in samenwerking met de bedevaartorganisatie VNB een inspiratiereis naar Polen. Dit wordt een mooie en bijzondere reis die door pastoor Skiba begeleid gaat worden. We gaan per vliegtuig naar Warschau en reizen in een luxe touringcar door Polen. Onderweg overnachten we in goede drie- en viersterren hotels.

Naast het ongerepte natuurschoon en een diversiteit aan landschappen heeft Polen, mede door haar ligging, een rijke culturele en religieuze geschiedenis. We bezoeken o.a. de steden Warschau en Krakow met hun mooie kerken en monumenten. Vooral Krakow is prachtig. Het heeft de meeste monumenten van Polen en staat dan ook niet voor niets op de werelderfgoedlijst van de Unesco.

Verder gaan we naar de bijzondere bedevaartplaats Czestochowa, bekend om zijn zwarte Madonna en naar het heiligdom van Kalawaria Zebrzydowska, de tweede belangrijke bedevaartplaats in Polen. Maar ook Wadowice, met het geboortehuis van paus Johannes Paulus II, een excursie naar de zoutmijn in Wieliczka en natuurlijk het indrukwekkende voormalig concentratiekamp Auschwitz-Birkenau staan op het programma.

Tijdens deze reis zult u ontdekken dat Polen met haar cultuurschatten, religieuze kunst, natuurschoon en gastvrije mensen een aangename reisbestemming is.

Deze reis is helaas al volgeboekt, maar mocht u belangstelling hebben, dan kunt u op de reservelijst geplaatst worden. De kenningsmakingsbijeenkomst is op dinsdag 18 augustus om 19.30 uur in parochiezaal De Hoeksteen in Boskamp.