De maagd zal zwanger worden en een zoon baren ... Immanuel: God met ons

De engel in Matheus 1,23 en Jesaja 7,14b

Vredesweek 2016 - Verslag

Vredesweek 2016 - Verslag

De Vredesweek was dit jaar van 17 t/m 25 september. Het thema: Vrede verbindt.

De Vredesweek is een jaarlijkse week van bezinning en actie die door de landelijke vredesorganisatie PAX wordt georganiseerd. Plaatselijk geven Ambassades van Vrede vorm aan de Vredesweek.Dit is hier De Ambassade van Vrede in Deventer .

Hieronder volgen enkele verslagen van de bijeenkomsten.

Zondag 18 september - Viering in de Dorpskert van Bathmen

Hierbij speelde Mehdi Golshanzadeh uit Iran op de Tanboor en de Daf.

Stille Tocht en Stiltekring        

Dinsdagavond 20 september namen meer dan 60 mensen deel. De tocht ging door hartje stad naar het centrale plein van Deventer De Brink.

Er deden ook enkele vluchtelingen mee aan de tocht. Een man uit Syrië zong een gevoelig rouwlied na de stilte-periode, waarbij hij zichzelf begeleidde op een Ud.

Lees hier het verslag met enkele foto's .

Bagdad Calling! Een avond Irak

Etty Hillesum Centrum Deventer, dinsdag 20 september 2016      

Rada Sukkar                             

Zij heeft een boek geschreven: “Koffie met kardemoen”, geschreven vanuit Al-Basra, de havenstad, waar het paradijs van Adam en Eva geweest zou zijn – nu bepaald geen paradijs …

In Irak kwamen veel culturen samen, vanuit India, vanuit Iran, Turkije en het gebied van de Koerden. Irak ligt tussen het westen (kapitalisme) en de oosterse culturen in. Eeuwen lang woonden deze samen in het vruchtbare land.

Toen kwamen de Engelsen om de olie te gaan winnen.  Hun komst bood ook andere mogelijkheden: zo kwamen er ook universiteiten; de jonge mensen gingen studeren. De samenleving bleef vreedzaam; man en vrouw waren gelijkwaardig.

In de jaren ’60 kwam de Baath-partij aan de macht, met Saddam Hussein als dictator, met de bijbehorende repressie. Iedereen leed daaronder. Hij zaaide haat tussen de bevolkingsgroepen ...

Na Saddam Hussein, werd het toen beter, met de ‘democratie’? Nee. ... Het land werd sektarisch verdeeld ... De ‘democratie’ die de Amerikanen brachten, bracht theologen aan de macht. Democratie? ‘De meerderheid beslist’ – en ging de minderheden onderdrukken. ...

De komst van de IS maakte alles nog erger. Christenen vertrokken ...  Rada zegde hier haar werk op en ging die kant op om er te gaan helpen. Dit was moeilijk: heel veel vluchtelingen, onder wie veel kinderen ...

Paul Voors

Nu nam haar zoon Paul Voors het woord, 22 jaar, Deventernaar, student te Amsterdam. Hij maakte een documentaire Long road ahead over de vluchtelingen die hals over kop gevlucht zijn. Er in de Koerdische gebieden. We wachten nog miljoenen vluchtelingen zien interviews met vier vluchtelingen. ... Diepe indruk maakte een vijftienjarig Yezidi meisje dat heeft kunnen vluchten ...

Er zijn nu 50.000 vluchtelingen in Nederland, waarvan 30.000 in de AZC’s, dus wonen er 20.000 tussen ons in. Laten we allemaal iets doen, hoe bescheiden ook, om hen te helpen integreren; dit is heel noodzakelijk immers.

Lees het gehele verslag hier .

Immigratie is van alle tijden

Vredesweeklezing, Deventer, 22 september 2016, Hogeschool Saxion

Leo Lucassen, hoogleraar sociale geschiedenis, Leiden

‘Fort Europa’ is vanaf 1990 geleidelijk ontstaan. Een ‘fort’, her en der met hekken, maar het is vooral een papieren ‘fort’, bewaakt door visa. Het fort is bedoeld om migranten tegen te houden ...  Dit ‘fort’ houdt mensen echt niet tegen: zeker niet in 2015, met van juli tot december de topmaanden. Er kwamen toen 1,25 miljoen vluchtelingen aan, onder wie veel Syriërs. ...

Het beleid faalt door een mix van angsten, o.a. bij politici, met name bij populisten....

In Libanon bestaat een kwart van de bevolking nu uit vluchtelingen: 1 miljoen; dit is 45 maal meer dan wij hier in Nederland hebben. ...

Halbe Zijlstra (VVD) zaait nu paniek, maar in de jaren ’90 kwamen er hier heel wat meer vluchtelingen aan ... voornamelijk uit Joegoslavië. Deze piek kon Nederland goed aan. De volgende piek kwam pas in 2015. Nu zijn het voornamelijk moslims – en dit bepaalt de paniek – uit Afrika en uit het Midden Oosten. ...

Rodaan Al Galidi, asielzoeker en schrijver

Ik heb negen jaar in een AZC gezeten. Daar mocht ik niet werken, aar ik deed dit toch. Zo heb ik Nederlands geleerd van een meisje op een boerderij waar ik werkte. Ik ging schrijven ...

Van daaruit ging ik naar het zuiden van Irak, naar Bagdad. Van daaruit ben ik gevlucht naar mijn zus in Nederland. Een goed land: hier hebben de dieren meer rechten dan de mensen in Irak. Ik ben civiel ingenieur....

Ik dacht in een hemel terecht te komen ... Ik kwam echter in een vorm van detentie terecht. ... Wachten, wachten, wachten, negen jaar, in overvolle AZC’s. ... In die negen jaar heb ik acht maal een zelfmoord meegemaakt. ... De ambtenaren zijn vaak kribbig. Er zijn veel regels, er mag niets. ...

Die opvang in te grote centra is niet goed, dat segregeert; dit doet de IND. Laat iedere Nederlander één vluchteling opvangen ...

Rodaan leest voor uit eigen werk, gedichten

  • Over ‘vergaderen’ in Nederland – men rent van de ene vergadering naar de andere.
  • De sprekende paraplu zegt: “Ik houd van Holland”.
  • Over Zwolle: “Als het einde van de wereld komt, wil ik in Zwolle wonen, want daar gebeurt alles vijftig jaar later.

Lees het gehele verslag hier .

Religie en geweld                                     

Hans Achterhuis, vrijdag 22 september, Bibliotheek

Hans is filosoof en was verbonden aan de Universiteit van Twente.

De wortels van geweld zijn voor de mens moeilijk te vermijden; wees je er dus bewust van. Ik som deze op: Er volgen zes wortels.

Er zijn drie vormen van religieus geweld die we kunnen zien in het jodendom, het christendom en de islam; in Athene met het polytheïsme aldaar waren deze vormen onbekend. Het zijn vormen van ontsporing van wat op zich goed is of kan zijn. Er volgen drie vormen.

Nu wordt in het bijzonder de islam verboden met geweld, dat ook heftiger is. Toch zeggen de geschiedkundigen dat het christendom hier al mee begon. Het christendom is begonnen als een onderdrukte godsdienst, een godsdienst van verliezers, geweldloos, als ‘een genade van de geschiedenis’. Dit ging mis toen keizer Constantijn zich bekeerde en het christendom, in de vorm van het Roomse katholicisme, tot staatsgodsdienst uitriep. ...

Is het christendom althans begonnen als een godsdienst van verliezers, de islam is begonnen als een godsdienst van winnaars, dus van geweld, ondanks de uitspraak van Mohammed c.q. de Qur’an: “In de godsdienst is geen geweld”. Zelf werd hij naast profeet ook generaal. ...

De woedebank is een begrip van filosoof Peter Sloterdijk. Mensen droppen hun woede op een ‘bank’: je krijgt er rente voor en je kunt het altijd weer opnemen, er uit putten: ‘Toen en toen zijn we onderdrukt!’ Dan kun je weer boos worden. Ook onder de psalmen zijn er die woede, angst en een vraag om wraak verwoorden.

Een voorbeeld hiervan is het steeds weer memoreren en herdenken van de slag bij Kerbala. Deze vond plaats in de strijd om de opvolging van Mohammed. Ook na de dood van Jezus kregen de apostelen ruzie; eerst ging het om Jacobus, Jezus’ broer, later om Petrus en Paulus, wie er de opvolger was en dus de ware leer had. De vroege christenen wisten dit met woorden op te lossen, de moslims niet. Zij vervielen in een dogmatische machtsstrijd. Eén partij moet winnen en die heeft de absolute waarheid in pacht.

In de islam is die vroege strijd goed gedocumenteerd, in het christendom nauwelijks. De processen die je ziet zijn wel vrijwel dezelfde. Wel zijn de christenen er toen uit gekomen, de moslims nooit: de “Partij van Ali” = de sji’ieten contra de Sunnieten, tot op heden zijn ze rivalen. Er volgen meer gegevens hierover.

Wat je nu ziet is dat een religieuze twist uitgroeit tot een geopolitieke twist om de macht. Je zou zeggen: ‘Het zijn toch allemaal moslims?’ Hierop zegt historicus Gerard: kleine verschillen geven meer geweld, want bij grote verschillen is er geen beginnen aan, dan kun je niet winnen. Om winnen lijkt het te gaan – en geweld ligt dan om de hoek.

Na de pauze worden vragen uit het talrijke publiek beantwoord.

Lees het gehele verslag hier .


Viering ‘Vrede verbindt’

Nicolaaskerk Schalkhaar, zaterdag 24 september

Eucharistieviering met voorganger vicaris Ronald Cornelissen, het Brugkoor o.l.v. Rienus Oude Kempers, Muhammed Sheks Sleem (saz) & Rami Mershed (Ud).

Tijdens de viering hoorden we oosterse muziek.

"Afgelopen dinsdag bad de paus met andere kerkleiders in Assisi voor de vrede. In de lezingen horen we dat w daar zelf ook iets voor moeten doen en laten: sober leven en geven aan de armen. .."

Het evangelie is het verhaal van de rijke man die binnen feest vierde, terwijl de arme Lazarus met zweren overdekt aan zijn poort lag. ...

Overweging

Vrede, shalom. Vrede verstaan wij als: er is geen oorlog. Shalom betekent meer: het ga jou goed in je contacten, ook in het contact met God.

Wij hebben hier gelukkig een zekere mate van vrede: geen oorlog. Er is echter wel een kloof te overbruggen, wereldwijd, tussen arm en rijk. Als dit verschil te groot wordt, komt er oorlog. ...

Het evangelie is toch een duidelijke oproep om de kloof tussen arm en rijk te overbruggen. Dit zal hier op aarde moeten gebeuren. Lukt het hier niet, dan lukt het hierboven ook niet. ...

Dat het zo moge zijn: dat wij de barmhartigheid van Christus mogen laten zien.

Onoverbrugbaar?    

Eucharistieviering, Nicolaaskerk Schalkhaar, zondag 25 september 2016

Voorgangers: Pastor Gé Nijland & Diaken Marc Brinkhuis; koor: Cantorij o.l.v. Rienus Oude Kempers, piano/orgel: Yvonne Boog; Muhammed Sheks Sleem (saz) & Rami Mershed (Ud)

Voor de viering horen we de saz-speler.

Lied: De zachte krachten zullen zeker winnen in ’t eind …

Openingslied: ... Nu zend Uw geest als een vuur, als een stem in ons midden, dat wij van harte elkaar verstaan en beminnen.

Openingsgedachte:

Laten we nooit meer zeggen: ‘Ik wist dat niet, we hebben de macht van het kwaad niet gezien’.

Beelden van oorlog en geweld zien we bijna dagelijks. ... al jaren lang en we weten het.

In onze eigen omgeving leven verslaafde mensen, mensen met een vragende blik, een hunkerende hand – en wij weten het.

Er leeft heel wat machtsmisbruik en eigenbelang onder veel mooie woorden, zelfs tot in onze kerk – en wij weten het.

Als we dan nog blijven zeggen: ‘we hebben het niet gezien’ blijft alles hetzelfde.

Gebed om vergeving: ... Heer, ... Gij behoedt mensen zonder land of thuis … Wij laten onbekenden vaak in de kou staan …

Het evangelie is het verhaal van de rijke man die binnen feest vierde, terwijl de arme Lazarus met zweren overdekt aan zijn poort lag. ...

Overweging – Marc Brinkhuis

Een ongemakkelijk verhaal, het evangelie. Rijk en arm: waar sta ik? Jezus zet ze scherp nee: erg rijk en erg arm. De rijke heeft geen naam, de arme wel: Lazarus, wat betekent: ‘God helpt’. God ziet hem en ontvangt hem. ...

Met welvaart en rijkdom is op zich niets mis, maar als het te veel wordt en alleen voor jezelf gebruikt wordt, dan gaat het mis. Dit zegt ook de profeet Amos in de eerste lezing. Niet rijkdom op zich is het verwijt, maar dat zij niet omzien naar de armen. ...

Heb ik oog voor een ander? Zie ik de armoede, de ziekte? Kan ik hen iets geven, bijvoorbeeld aandacht?

In het evangelie is de kloof inmiddels onoverbrugbaar geworden in het hiernamaals. We zullen hier die kloof moeten overbruggen, dan is er ook na de dood verbinding.  ...

Iedereen kan wel iets doen, via de politiek doen we het samen. Hier in Schalkhaar zien we de vluchtelingen, nu ook hier in de kerk. Laten we eens met ze spreken.

Interview

Uit de voorbeden: ... Dat onze samenleving en haar leiders een halt toeroepen aan de rijkdom als deze ten koste gaat van de armen, hier en in de derde wereld. ...

Lied Van schaarste en overvloed: ... Mens is dorst en mens is honger, mens is leven van verlangen, wachtend tot iemand hem vindt die zich geeft, die zich verbindt. ...

Communielie: Gij ... die ons gebiedt en smeekt de vreemdeling te geven brood en kleding …

Slotgedachte

… Om een ander te bereiken moet je van je eiland gaan.

Daarvoor moet je bruggen bouwen … voor elkaar … …

Er valt veel te overbruggen met uitgestoken hand. Bruggen kunnen levens redden, bruggen bouwen schept een vriendschapsband. Bruggen bouwen tussen mensen, tussen ‘wij’ en ‘zij’, dat is bouwen aan vertrouwen, dat brengt de ander dichterbij.

Slotlied: Lied om mee te gaan (GvL 655)

Wij moeten gaan ... Neem bij het gaan de mantel van vrede, die we behoedzaam om mogen slaan … Vrede en zegen, laten we gaan.

Lees het gehele verslag met foto's hier .



De christenen in Turkije             

Korte samenvatting van het Kerkcafé op zondag 25 september 2016

Gast: dr. Gerrit Steunebrink    interview: Hans Magdelijns.

Gerrit Steunebrink is oud-docent godsdienstfilosofie en filosofie der culturen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.

... Het conflict islam versus christenen is een gecompliceerd een ingewikkeld probleem. In eerste instantie trokken christenen uit het Midden Oosten naar West Europa op grond van arbeidsmigratie en niet op grond van de tegenstelling islam – christendom. De oorsprong van de moeilijkheden met de christenen ligt binnen de islamitische groepen zelf die elkaar bevechten. ...

Cultureel liggen zij onderling veel dichter bij elkaar dan met het Westen, maar politiek verschillen ze onderling heel veel. ... Nu bestaan er conflicten binnen de islam tussen de soennieten, sjiieten, alevieten, etc. ...

De AKP partij deed het in het begin heel goed en dit werd in Turkije ook zo ervaren. De christenen hadden in dit begin veel hoop. Maar het begint er anders uit te zien. ... Er is een terugkeer van de islam in de publieke ruimte, een terugkeer van dat was verdrongen. De islam moet worden bevrijd van het systeem van de staatscontrole en er moet weer een orthodoxe kerk zijn zonder deze controle. Heel veel moslims hebben hier genoeg van. ...

In Irak en Iran is de tegenstelling soennieten en sjiieten altijd groot geweest. In de begin periode zijn er oorlogen geweest, maar in het Ottomaanse Rijk konden al deze religies prima samenleven. Dat is u niet meer mogelijk, hoewel deze tegenstelling in Turkije veel minder is maar wel sluimerend aanwezig. ...

Lees het hele verslag hier .